22 kwietnia uczniowie klas I-III szkoły podstawowej zmagali się z zadaniami w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego Melting Pot.
Miło nam ogłosić, że najlepszy wynik w szkole zdobyła uczennica klasy II a - Julia Taraska.
Oto zdjęcia z ogłoszenia wyników i wręczenia nagród, które odbyło się 20 czerwca.
wtorek, 21 czerwca 2016
wtorek, 10 maja 2016
Sukces naszej uczennicy!
09.05.2016 dwie uczennice z naszej szkoły Dagmara Dąbek i Agnieszka Stawarz wzięły udział w międzygimnazjalnym konkursie "Wiedzy o krajach anglojęzycznych" zorganizowanym przez Gimnazjum nr 14 w Sosnowcu.Gratulujemy Dagmarze Dabek zajęcia pierwszego miejsca!
piątek, 15 kwietnia 2016
Gry i zabawy językowe dla dzieci młodszych
Przedstawiamy Państwu kolejne gry i zabawy językowe, które można wykorzystać w domu.
3. Z różnych obrazków, fotografii oraz zabawek utwórz zbiory, w których trzy elementy będą z tej samej kategorii, a jeden z innej, np. cztery fotografie: mamy, babci, dziadka oraz domu. Zadaniem dziecka będzie nazwanie przedstawionych elementów oraz wskazanie i nazwanie po angielsku tego, który nie pasuje.
4. .Mając zawiązane oczy, postaraj się narysować potwora według instrukcji dziecka (lub dziecko rysuje według instrukcji rodzica np. a big head, three hands, four feet, one eye itp.
6. Pochowaj ilustracje przedstawiające produkty spożywcze w różnych miejscach pokoju i włącz jakąkolwiek piosenkę. Zadaniem dziecka jest odszukanie jak największej liczby ilustracji w czasie odtwarzania piosenki, a potem nazwanie widocznych na nich produktów. Potem zamieńcie się rolami. Wygrywa ta osoba, która uzbiera najwięcej ilustracji i prawidłowo nazwie widoczne na nich produkty.
7. Siądźcie wygodnie na dywanie w niewielkiej odległości od siebie. Dziecko rzuca piłkę do rodzica, mówiąc po angielsku nazwę członka rodziny, np. grandpa. Rodzic łapie piłkę i odrzuca ją z powrotem dziecku, powtarzając usłyszane słowo. Potem możecie się zamienić rolami. Zasada jest taka, że przy słowie family żaden gracz nie powinien łapać piłki. Wygrywa osoba, która się nie pomyli. W ten sposób można również utrwalić kolory (nie łapiemy piłki przy słowie black).
8. Napisz na plecach dziecka krótkie słowo, np. boy, girl, dog, cat, one, pink. Jego zadaniem jest odczytanie tego słowa. W następnej kolejce dziecko pisze wyraz na plecach rodzica, który odgaduje, co zostało napisane.
9. Gra Memory.
10. Rozsypanka wyrazowa.
12. Jaka to liczba?
13. Dopisz brakujące liczby.
Jeśli nie znają Państwo języka angielskiego zachęcam do korzystania z „mówiącego słownika” na stronie www.diki.pl
1.Poproś dziecko, aby zbudowało kontury pociągu z klocków (rzut z góry). Do poszczególnych wagonów niech wkłada zabawki zgodnie z Twoją instrukcją, np. a red teddy bear, a yellow ball itp. . Słownictwo i przedmioty można dowolnie zmieniać np. ubrania, owoce, przybory szkolne itp.
1.Poproś dziecko, aby zbudowało kontury pociągu z klocków (rzut z góry). Do poszczególnych wagonów niech wkłada zabawki zgodnie z Twoją instrukcją, np. a red teddy bear, a yellow ball itp. . Słownictwo i przedmioty można dowolnie zmieniać np. ubrania, owoce, przybory szkolne itp.
2. Magiczna chusta – poproś dziecko o zamknięcie oczu/opuszczenie pokoju, następnie włóż pod chustę jakiś przedmiot, którego nazwę dziecko zna z lekcji języka angielskiego. Dziecko dotykając przedmiot przez chustę musi po kształcie odgadnąć przedmiot i nazwać po angielsku.
3. Z różnych obrazków, fotografii oraz zabawek utwórz zbiory, w których trzy elementy będą z tej samej kategorii, a jeden z innej, np. cztery fotografie: mamy, babci, dziadka oraz domu. Zadaniem dziecka będzie nazwanie przedstawionych elementów oraz wskazanie i nazwanie po angielsku tego, który nie pasuje.
4. .Mając zawiązane oczy, postaraj się narysować potwora według instrukcji dziecka (lub dziecko rysuje według instrukcji rodzica np. a big head, three hands, four feet, one eye itp.
5. Na kartce papieru po kolei raz dziecko, raz Ty, rysujcie owoce/zwierzęta/przedmioty, których nazwy chcecie utrwalić. Trzeba pamiętać, aby za każdym razem zwijać kartkę, aby druga osoba nie widziała, co jest na wcześniejszym rysunku. Tak długo rysujecie, aż cala kartka zostanie zwinięta. Potem ją otwórzcie i poproś dziecko o nazwanie rzeczy na rysunkach.
6. Pochowaj ilustracje przedstawiające produkty spożywcze w różnych miejscach pokoju i włącz jakąkolwiek piosenkę. Zadaniem dziecka jest odszukanie jak największej liczby ilustracji w czasie odtwarzania piosenki, a potem nazwanie widocznych na nich produktów. Potem zamieńcie się rolami. Wygrywa ta osoba, która uzbiera najwięcej ilustracji i prawidłowo nazwie widoczne na nich produkty.
7. Siądźcie wygodnie na dywanie w niewielkiej odległości od siebie. Dziecko rzuca piłkę do rodzica, mówiąc po angielsku nazwę członka rodziny, np. grandpa. Rodzic łapie piłkę i odrzuca ją z powrotem dziecku, powtarzając usłyszane słowo. Potem możecie się zamienić rolami. Zasada jest taka, że przy słowie family żaden gracz nie powinien łapać piłki. Wygrywa osoba, która się nie pomyli. W ten sposób można również utrwalić kolory (nie łapiemy piłki przy słowie black).
8. Napisz na plecach dziecka krótkie słowo, np. boy, girl, dog, cat, one, pink. Jego zadaniem jest odczytanie tego słowa. W następnej kolejce dziecko pisze wyraz na plecach rodzica, który odgaduje, co zostało napisane.
9. Gra Memory.
Do tej zabawy przydadzą się karteczki z wyrazami należącymi do różnych kategorii, np. nazwy krajów/ kontynentów, imiona, nazwy członków rodziny – wszystkie w liczbie parzystej i jednakowej wielkości. Karteczki należy rozłożyć tak, by wyrazy były zakryte. Następnie każdy z graczy odkrywa po dwie karteczki, starając się trafić na parę wyrazów z tej samej kategorii. Jeśli się to nie uda, odkłada karteczki z powrotem w to samo miejsce. Natomiast para karteczek pasujących do siebie zostaje odłożona na bok. Wygrywa ten, kto zbierze największą ilość kart.
10. Rozsypanka wyrazowa.
Na osobnych karteczkach rodzic pisze po 1 zdaniu (np. There are two lamps. I can play computer games.), a następnie rozcina je i miesza wyrazy. Zadaniem dziecka będzie ułożenie poprawnych zdań i przeczytanie ich. Ważne, aby nie mieszać wyrazów z dwóch zdań. Dlatego dobrze jest pisać każde zdanie na kartce innego koloru.
11. Pakowanie walizki.
Przygotowanie do wyjazdu i wspólne pakowanie walizki, połączone z przeliczaniem i nazywaniem części ubioru oraz ich kolorów (np. one blue sweater, four green socks).
12. Jaka to liczba?
W tej zabawie dziecko powinno siedzieć obok Ciebie, aby dobrze widziało ruchy ręki. Napisz ręką dużą
liczbę w powietrzu, zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co to za liczba. Dla ułatwienia pisz liczby w zakresie 1–10 lub 11–20.
13. Dopisz brakujące liczby.
Napisz na kartce liczby parzyste: 12, 14, 16, 18, 20 i poproś dziecko o przeczytanie ich po angielsku.
Następnie zadaniem dziecka będzie wpisanie brakujących liczb nieparzystych i przeczytanie ich.
14. Zabawa z piłką.
14. Zabawa z piłką.
Podczas tej zabawy rodzic i dziecko powtarzają słownictwo z danej kategorii, np. summer/lato. Dziecko rzuca piłkę do rodzica mówiąc po angielsku słowo związane z latem (sun, roller skating, swimming, itp.). Rodzic chwyta piłkę i dodaje kolejny wyraz po angielsku lub polsku. Kiedy grającemu braknie słów, może zawołać STOP i podać inną kategorię, np. sport.
15. Zabawa z kostką.
Do niej potrzebna jest kostka oraz kilkanaście ilustracji przedstawiających słownictwo związane z tematem tego rozdziału. Obrazki należy rozłożyć w pewnych odstępach w rzędzie na podłodze. Grający rzuca kostką i robi tyle kroków wzdłuż rzędu, ile oczek wypadło. Następnie zatrzymuje się i nazywa przedmiot przedstawiony na ilustracji. Po nim rzuca kostką kolejny uczestnik zabawy. Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety. Dobrze jest, gdy jest więcej uczestników. Jeśli są tylko dwie osoby zabawę można powtórzyć i notować, kto ile razy wygrał.
piątek, 8 kwietnia 2016
English Is Easy
3 edycja międzyszkolnego konkursu English Is Easy dla klas III szkół podstawowych odbyła się 7 kwietnia. Bardzo nam miło, że konkurs cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
piątek, 1 kwietnia 2016
Zajęcia otwarte dla rodziców
30 marca odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców uczniów klas młodszych
pt. „Zabawy z językiem angielskim”
pt. „Zabawy z językiem angielskim”
Na zajęciach otwartych zaprezentowano
pomysły na gry i zabawy, które rodzice mogą wykorzystać w domu,
wspierając dziecko w nauce języka angielskiego.
Oto proponowane przez nauczycielkę zabawy:
„Zabawy
z językiem angielskim”
Zajęcia
otwarte dla rodziców w ramach projektu Erasmus +
„Język
obcy nie całkiem obcy; multisensoryczne uczenie się języka”
Zabawa
1.
Na
podłodze w całej sali rozkładam obrazki lub karty wyrazowe z danej
tematyki; głośno nazywam jedną kartę, dzieci podbiegają do
właściwej.
Zabawa
2.
Pokazuję
fragment karty obrazkowej/zdjęcia przez dziurę w kartonie, dzieci
próbują zgadnąć, co przedstawia obrazek, nazywając go w języku
angielskim.
Zabawa
3.
Na
podłodze blisko siebie rozkładam zdjęcia lub karty wyrazowe,
dziecko staje w pewnej odległości od kart i samo wybiera kartę,
którą chce nazwać/przeczytać, rzucając w nią woreczkiem z
grochem; nazywa tę kartę, w którą uda mu się trafić.
Zabawa
4.
Proszę
dziecko o opuszczenie sali, w tym czasie chowam wybraną kartę
obrazkową. Zadaniem dziecka jest odnalezienie karty, dzięki moim
wskazówkom – kiedy dziecko zbliża się do miejsca, w którym jest
schowana karta głośno wymawiam nazwę rzeczy, która jest na
obrazku, jeśli się oddala, nazwę wymawiam ciszej.
Zabawa
5.
Wymieniam
różne czynności, poprzedzając je zdaniem Simon
says, np.:
Simon says touch your nose, Simon says jump, Simon says read a book;
dzieci wykonują polecenia. Jeśli przed czynnością nie powiem
zdania Simon
says, dziecku
nie wolno wykonać polecenia (w przypadku pomyłki może oddać
fanta).
Zabawa 6.
Siadam z dzieckiem/dziećmi na dywanie (im więcej osób
tym lepiej, dlatego warto włączyć rodzeństwo, kolegę lub
drugiego rodzica) obok rozkładam karty obrazkowe. Nastawiam budzik
na 1 minutę; nazywamy karty, podając sobie piłkę (bombę). Każda
karta może być nazwana tylko 1 raz. Osoba, której „bomba”
wybuchnie w rękach, musi wykonać jakieś zadanie.
Zabawa 7.
Powitanie części ciała. Dzieci stają parami (lub
rodzic z dzieckiem), dotykają się częściami ciała, które
wymieni nauczyciel/rodzic lub dziecko np.: head to head, knees to
knees, ear to ear, hands to hands itp.
Zabawa 8.
Siadam z dziećmi na dywanie. Losujemy 2 kartki, na
których są narysowane lub napisane części ciała; głośno
nazywamy rysunki lub odczytujemy napisy i próbujemy zbliżyć do
siebie te części ciała (każdy indywidualnie) np. pięta do ucha,
nos do kolana, kciuk do łokcia itp.
poniedziałek, 28 marca 2016
wtorek, 15 marca 2016
Jak wspierać dzieci w nauce języka obcego
Szanowni
Rodzice!
Zachęcam
Państwa do wspólnych zabaw z dzieckiem w domu z wykorzystaniem
języka angielskiego. Dzięki nim będą mogli Państwo spędzić
czas z dzieckiem w sposób ciekawy i twórczy, pomagając mu
jednocześnie w utrwaleniu wiedzy i umiejętności nabytych w szkole.
Dzieci potrzebują Państwa zaangażowania i zainteresowania tym, co
robią, czego się uczą w szkole, jakie mają sukcesy, z jakimi
problemami sobie nie radzą. To Państwo najlepiej znacie swoje
dzieci, ich upodobania, możliwości i potrzeby oraz wiecie, jak je
najlepiej zmotywować i zachęcić do dalszego działania.
Warto
pamiętać, jak ogromny wpływ na swoje dziecko i postrzeganie przez
nie otaczającego świata mają Rodzice. Tym samym, przez swoją
postawę oraz zainteresowanie, kształtują nastawienie dziecka wobec
języka obcego, innych społeczności i kultur.
Przede
wszystkim jednak wspólne zabawy i powtarzanie języka angielskiego w
domu przyczynią się do rozwoju umiejętności językowych dziecka,
nabrania przez nie większej pewności siebie i wiary w swoje
możliwości oraz zbudowania pozytywnego wizerunku siebie jako
ucznia. Zatem dzięki poświęceniu czasu na takie indywidualne
spotkania z językiem angielskim w domu, zwiększają Państwo szanse
swojego dziecka na odniesienie sukcesu edukacyjnego.
6-7
LATKI
Dzieci
uczą się zupełnie inaczej niż dorośli; to nauka głównie przez
zabawę oraz zaangażowanie wszystkich zmysłów. Szybko się uczą
czegoś nowego, ale równie łatwo zapominają, gdyż nie mają
rozwiniętych strategii uczenia się. Natomiast częste i urozmaicone
powtórzenia z elementami zabawy pomagają im utrwalić zdobytą
wiedzę i umiejętności.
Zgodnie
z zasadami metodyki wszelkie ćwiczenia powinny być krótkie, gdyż
dzieci nie potrafią się skupić na dłużej. Im młodsze dziecko,
tym krótszy okres
koncentracji.
Trzeba też pamiętać, że ich zachowania, szczególnie ruchliwość,
są uwarunkowane cechami rozwojowymi, konieczne są więc takie
metody i techniki pracy, które pozwolą im zaspokoić potrzeby
psychofizyczne i emocjonalne. Ważne jest, aby często zmieniać
aktywności, przeplatając te, które pobudzają dzieci do działania
z tymi, które je wyciszają i uspokajają.
Zatem
w nauczaniu dzieci młodszych pojawia się ruch, elementy metody
reagowania całym ciałem (TPR – Total Physical Response) w
połączeniu z rysowaniem czy kolorowaniem; nauka wieloma zmysłami
jednocześnie.
Nauczanie
języka w najmłodszych klasach ma na celu rozwijanie przede
wszystkim umiejętności rozumienia ze słuchu, czemu sprzyja
stosowanie różnorodnych piosenek, wierszyków oraz historyjek.
Przez powtarzanie czy śpiewanie z towarzyszeniem płyty dzieci
łatwiej oswajają się z językiem. Z kolei wielokrotne powtarzanie
tych samych zwrotów występujących w piosenkach i tekstach
narracyjnych ułatwia ich zapamiętanie.
Dlatego
warto często dziecku puszczać nagrania z płyty CD dołączonej do
podręcznika, np. podczas swobodnej zabawy w domu.
Nauczanie
małych dzieci to przede wszystkim nauka słownictwa, osłuchiwanie
ich z językiem, stąd tak ważne jest jak najczęstsze odtwarzanie
nagrań piosenek, wierszyków, historyjek. Podczas nauki dziecko
potrzebuje wsparcia, które najbardziej mogą mu zapewnić rodzice.
Stosowanie
prostych gier i zabaw nie wymaga od rodziców znajomości języka,
gdyż najważniejsza, wiodąca rola przypada dziecku. Jego zadaniem
jest zademonstrowanie rodzicom nabytych w szkole umiejętności
językowych i wiedzy. Z kolei rodzice powinni zadbać o ustalenie
codziennego rytuału zabaw z językiem angielskim i przygotowanie
potrzebnych pomocy. Tych nie trzeba dużo, gdyż wystarczy biały i
kolorowy papier, nożyczki, kredki, zabawki i różne przedmioty z
otoczenia oraz zdjęcia, ilustracje z kolorowych czasopism czy
katalogów lub własne rysunki
Rodzicom
posługującym się językiem angielskim przypada bardziej aktywna
rola: śpiewanie piosenki razem z dzieckiem, zadawanie pytań, na
które dziecko jest w stanie odpowiedzieć zgodnie ze swoją wiedzą
i umiejętnościami i odpowiadanie na jego pytania. Natomiast nie
jest ich zadaniem wprowadzanie dodatkowego słownictwa czy nowych
struktur. Krótko mówiąc, zajęcia domowe powinny być zabawą
dostarczającą obopólnej radości oraz pozwalającą dzieciom
utrwalić i pogłębić posiadane umiejętności językowe.
Ważne
jest to, by dbać o systematyczność wspólnych zabaw z językiem
angielskim i powracanie do wcześniej poznanego słownictwa oraz
piosenek czy rymowanek.
Przydatne
jest też zastosowanie motywu podróży. Udajemy na przykład, że
wybieramy się na wycieczkę do kraju, w którym mówi się po
angielsku, zatem do plecaka pakujemy potrzebne słówka i jedziemy na
lotnisko, planując przelot samolotem. Innym razem decydujemy się na
podróż statkiem albo samochodem – do nich z pewnością zmieści
się więcej słówek. Na czas takiej niby-wycieczki z językiem
angielskim zamykamy polskie słówka w szufladzie, odkładamy je na
półkę albo chowamy do szafy. Dziecko musi jednak mieć pewność,
że w razie potrzeby może zapytać o coś po polsku, toteż umawiamy
się, że daje wtedy odpowiedni sygnał. Takie poczucie
bezpieczeństwa działa motywująco i jest mu wręcz niezbędne.
Bardzo
dobrze jest też zaprosić do wspólnych zajęć ulubionego misia,
który będzie pełnił rolę dodatkowego rozmówcy, ot takiego
przyjaciela, który czasem podpowie dziecku potrzebne słówko,
odpowie w jego imieniu albo innym razem zacznie z nim rozmowę czy
zaprosi do gry. Co więcej, miś może się pomylić albo powiedzieć,
że potrzebuje pomocy. Po prostu z misiem raźniej!
Warto
też kolekcjonować różne przedmioty z wyjazdów do krajów
anglojęzycznych: pocztówki, znaczki, bilety, mapy, ulotki, nawet
opakowania z produktów, na których widnieją napisy po angielsku.
Również zwykły spacer do centrum miasta może przynieść ciekawe
spostrzeżenia, choćby w postaci reklam lub listy napisów na
drzwiach sklepów. Prace dziecka powinny być gromadzone w specjalnym
folderze, ale również eksponowane na specjalnej półce czy biurku.
Stanowią one ciekawy, a zarazem namacalny dowód postępów dziecka.
Przydaje
się też stworzenie „kącika angielskiego”, czyli specjalnego
miejsca (półka, stolik, tablica korkowa na ścianie), w którym
będą eksponowane zarówno zgromadzone eksponaty, jak i prace
dziecka, zmieniane systematycznie co pewien czas. Również praca
przy zmianie czy uzupełnieniu wystawy może stanowić pretekst do
powtórzenia znanego słownictwa. Z drugiej strony, dla dziecka
będzie to widoczny dowód, że rodzice cenią jego umiejętności i
uznają język angielski za ważny.
7-8
LATKI
Dziecko
w klasie II szkoły podstawowej jest już zapoznane z rytmem pracy w
klasie i atmosferą środowiska szkolnego, a przede wszystkim jest
bogatsze w wiedzę i umiejętności nabyte w pierwszej klasie.
Potrafi też czytać i pisać, co jest znaczącym dowodem jego
postępów. To wszystko zapewnia mu dobry start w klasie drugiej i
zachęca do jeszcze większej aktywności oraz szerszego poznawania
otaczającego go świata.
Nadal
bardzo ważna jest nauka poprzez zabawę oraz przeplatanie różnych
aktywności – wyciszających i pobudzających do działania.
W
klasie drugiej na lekcjach języka angielskiego dzieci, podobnie jak
w pierwszej, uczą się poprzez gry i zabawy, a nowe słownictwo jest
zazwyczaj wprowadzane za pomocą kart obrazkowych i wyrazowych,
przedmiotów, nagrań oraz gestów, mimiki i ćwiczeń ruchowych.
Następnie zaś wielokrotnie powtarzane i utrwalane poprzez piosenki
i rymowanki. Dlatego na tym etapie również zachęcam, aby dziecko
w domu często słuchało nagrań z płyty CD dołączonej do
podręcznika.
Umiejętność
pisania na lekcjach języka angielskiego kształtowana jest
początkowo
w postaci pisania po śladzie pojedynczych wyrazów, potem już całego zdania. Tak więc odrabianie zadania domowego przez dziecko to rzecz ważna, wymagająca zarówno skupienia jak i wykazania się większymi umiejętnościami niż w klasie pierwszej. Przykładowo, żeby dziecko napisało wyraz po śladzie, musi go najpierw przeczytać. Podobnie jest, gdy chce wybrać i zaznaczyć prawidłową odpowiedź z dwóch podanych. Tak więc czytanie i pisanie w języku obcym to naprawdę wspaniałe osiągnięcie dziecka, zwłaszcza gdy dotyczy to języka angielskiego, w którym wymowa wielu wyrazów jest inna od ich pisowni.
w postaci pisania po śladzie pojedynczych wyrazów, potem już całego zdania. Tak więc odrabianie zadania domowego przez dziecko to rzecz ważna, wymagająca zarówno skupienia jak i wykazania się większymi umiejętnościami niż w klasie pierwszej. Przykładowo, żeby dziecko napisało wyraz po śladzie, musi go najpierw przeczytać. Podobnie jest, gdy chce wybrać i zaznaczyć prawidłową odpowiedź z dwóch podanych. Tak więc czytanie i pisanie w języku obcym to naprawdę wspaniałe osiągnięcie dziecka, zwłaszcza gdy dotyczy to języka angielskiego, w którym wymowa wielu wyrazów jest inna od ich pisowni.
WSPÓLNE
ZABAWY W DOMU
Wspólne
chwile zabawy z rodzicem służyć mają nie tylko utrwalaniu
zdobywanej na lekcjach wiedzy, pozwalają również rodzicowi
nawiązać bliższą więź z dzieckiem oraz lepiej je poznać.
Przedstawione poniżej propozycje zabaw
mają
na celu pokazanie, jak można wspólnie bawić się z dzieckiem z
wykorzystaniem znanych mu elementów języka angielskiego, bez
traktowania tych zajęć w sposób zadaniowy z naciskiem na naukę,
bo to ma miejsce w szkole. Natomiast „chwile z angielskim w domu”
to czas przede wszystkim zabawy, okazja do pochwalenia się nowymi
umiejętnościami przez dziecko, powtórzenia jego ulubionej piosenki
czy rymowanki, czy utrwalenie w przyjemny i bezstresowy sposób
słownictwa, z którym dziecko ma trudności. Zainteresowanie
rodziców oraz ich pochwały wpływają na dziecko bardzo pozytywnie,
wzmacniając w nim poczucie swojej wartości.
Opracowano na podstawie: Tyliba
H.: Wstęp. W: Książka nauczyciela. My World. Nowa Era. Warszawa
2015.
Subskrybuj:
Posty (Atom)