wtorek, 21 czerwca 2016

Melting Pot

22 kwietnia uczniowie klas I-III szkoły podstawowej zmagali się z zadaniami w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego Melting Pot.

Miło nam ogłosić, że najlepszy wynik w szkole zdobyła uczennica klasy II a - Julia Taraska.

Oto zdjęcia z ogłoszenia wyników i wręczenia nagród, które odbyło się 20 czerwca.




wtorek, 10 maja 2016

Sukces naszej uczennicy!

09.05.2016 dwie uczennice z naszej szkoły Dagmara Dąbek i Agnieszka Stawarz wzięły udział w międzygimnazjalnym konkursie "Wiedzy o krajach anglojęzycznych" zorganizowanym przez Gimnazjum nr 14 w Sosnowcu.Gratulujemy Dagmarze Dabek zajęcia pierwszego miejsca!



piątek, 15 kwietnia 2016

Gry i zabawy językowe dla dzieci młodszych

Przedstawiamy Państwu kolejne gry i zabawy językowe, które można wykorzystać w domu.

Jeśli nie znają Państwo języka angielskiego zachęcam do korzystania z „mówiącego słownika” na stronie www.diki.pl

1.Poproś dziecko, aby zbudowało kontury pociągu z klocków (rzut z góry). Do poszczególnych wagonów niech wkłada zabawki zgodnie z Twoją instrukcją, np. 
a red teddy bear, a yellow ball itp. . Słownictwo i przedmioty można dowolnie zmieniać np. ubrania, owoce, przybory szkolne itp.

2. Magiczna chusta – poproś dziecko o zamknięcie oczu/opuszczenie pokoju, następnie włóż pod chustę jakiś przedmiot, którego nazwę dziecko zna z lekcji języka angielskiego. Dziecko dotykając przedmiot przez chustę musi po kształcie odgadnąć przedmiot i nazwać po angielsku.

3. Z różnych obrazków, fotografii oraz zabawek utwórz zbiory, w których trzy elementy będą z tej samej kategorii, a jeden z innej, np. cztery fotografie: mamy, babci, dziadka oraz domu. Zadaniem dziecka będzie nazwanie przedstawionych elementów oraz wskazanie i nazwanie po angielsku tego, który nie pasuje.

4. .Mając zawiązane oczy, postaraj się narysować potwora według instrukcji dziecka (lub dziecko rysuje według instrukcji rodzica np. 
a big head, three hands, four feet, one eye itp.

5. Na kartce papieru po kolei raz dziecko, raz Ty, rysujcie owoce/zwierzęta/przedmioty, których nazwy chcecie utrwalić. Trzeba pamiętać, aby za każdym razem zwijać kartkę, aby druga osoba nie widziała, co jest na wcześniejszym rysunku. Tak długo rysujecie, aż cala kartka zostanie zwinięta. Potem ją otwórzcie i poproś dziecko o nazwanie rzeczy na rysunkach.

6. Pochowaj
 ilustracje przedstawiające produkty spożywcze w różnych miejscach pokoju i włącz jakąkolwiek piosenkę. Zadaniem dziecka jest odszukanie jak największej liczby ilustracji w czasie odtwarzania piosenki, a potem nazwanie widocznych na nich produktów. Potem zamieńcie się rolami. Wygrywa ta osoba, która uzbiera najwięcej ilustracji i prawidłowo nazwie widoczne na nich produkty.

7. Siądźcie wygodnie na dywanie w niewielkiej odległości od siebie. Dziecko rzuca piłkę do rodzica, mówiąc po angielsku nazwę członka rodziny, np. 
grandpa. Rodzic łapie piłkę i odrzuca ją z powrotem dziecku, powtarzając usłyszane słowo. Potem możecie się zamienić rolami. Zasada jest taka, że przy słowie family żaden gracz nie powinien łapać piłki. Wygrywa osoba, która się nie pomyli. W ten sposób można również utrwalić kolory (nie łapiemy piłki przy słowie black).

8. Napisz na plecach dziecka krótkie słowo, np. 
boy, girl, dog, cat, one, pink. Jego zadaniem jest odczytanie tego słowa. W następnej kolejce dziecko pisze wyraz na plecach rodzica, który odgaduje, co zostało napisane.

9. 
Gra Memory.
Do tej zabawy przydadzą się karteczki z wyrazami należącymi do różnych kategorii, np. nazwy krajów/ kontynentów, imiona, nazwy członków rodziny – wszystkie w liczbie parzystej i jednakowej wielkości. Karteczki należy rozłożyć tak, by wyrazy były zakryte. Następnie każdy z graczy odkrywa po dwie karteczki, starając się trafić na parę wyrazów z tej samej kategorii. Jeśli się to nie uda, odkłada karteczki z powrotem w to samo miejsce. Natomiast para karteczek pasujących do siebie zostaje odłożona na bok. Wygrywa ten, kto zbierze największą ilość kart.

10. 
Rozsypanka wyrazowa.
Na osobnych karteczkach rodzic pisze po 1 zdaniu (np. There are two lamps. I can play computer games.), a następnie rozcina je i miesza wyrazy. Zadaniem dziecka będzie ułożenie poprawnych zdań i przeczytanie ich. Ważne, aby nie mieszać wyrazów z dwóch zdań. Dlatego dobrze jest pisać każde zdanie na kartce innego koloru.

11. Pakowanie walizki.
Przygotowanie do wyjazdu i wspólne pakowanie walizki, połączone z przeliczaniem i nazywaniem części ubioru oraz ich kolorów (np. one blue sweater, four green socks).

12. 
Jaka to liczba?
W tej zabawie dziecko powinno siedzieć obok Ciebie, aby dobrze widziało ruchy ręki. Napisz ręką dużą
liczbę w powietrzu, zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co to za liczba. Dla ułatwienia pisz liczby w zakresie 1–10 lub 11–20.

13. 
Dopisz brakujące liczby.
Napisz na kartce liczby parzyste: 12, 14, 16, 18, 20 i poproś dziecko o przeczytanie ich po angielsku.
Następnie zadaniem dziecka będzie wpisanie brakujących liczb nieparzystych i przeczytanie ich.

14. 
Zabawa z piłką.
Podczas tej zabawy rodzic i dziecko powtarzają słownictwo z danej kategorii, np. summer/lato. Dziecko rzuca piłkę do rodzica mówiąc po angielsku słowo związane z latem (sunroller skatingswimming, itp.). Rodzic chwyta piłkę i dodaje kolejny wyraz po angielsku lub polsku. Kiedy grającemu braknie słów, może zawołać STOP i podać inną kategorię, np. sport.

15. Zabawa z kostką.



Do niej potrzebna jest kostka oraz kilkanaście ilustracji przedstawiających słownictwo związane z tematem tego rozdziału. Obrazki należy rozłożyć w pewnych odstępach w rzędzie na podłodze. Grający rzuca kostką i robi tyle kroków wzdłuż rzędu, ile oczek wypadło. Następnie zatrzymuje się i nazywa przedmiot przedstawiony na ilustracji. Po nim rzuca kostką kolejny uczestnik zabawy. Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety. Dobrze jest, gdy jest więcej uczestników. Jeśli są tylko dwie osoby zabawę można powtórzyć i notować, kto ile razy wygrał.

piątek, 8 kwietnia 2016

English Is Easy

3 edycja międzyszkolnego konkursu English Is Easy dla klas III szkół podstawowych odbyła się 7 kwietnia. Bardzo nam miło, że konkurs cieszy się coraz większym zainteresowaniem.



piątek, 1 kwietnia 2016

Zajęcia otwarte dla rodziców

30 marca odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców uczniów klas młodszych 







pt. „Zabawy z językiem angielskim” 





Na zajęciach otwartych zaprezentowano pomysły na gry i zabawy, które rodzice mogą wykorzystać w domu, wspierając dziecko w nauce języka angielskiego.  

Oto proponowane przez nauczycielkę zabawy:

Zabawy z językiem angielskim”
Zajęcia otwarte dla rodziców w ramach projektu Erasmus +
Język obcy nie całkiem obcy; multisensoryczne uczenie się języka”

Zabawa 1.
Na podłodze w całej sali rozkładam obrazki lub karty wyrazowe z danej tematyki; głośno nazywam jedną kartę, dzieci podbiegają do właściwej.

Zabawa 2.
Pokazuję fragment karty obrazkowej/zdjęcia przez dziurę w kartonie, dzieci próbują zgadnąć, co przedstawia obrazek, nazywając go w języku angielskim.

Zabawa 3.
Na podłodze blisko siebie rozkładam zdjęcia lub karty wyrazowe, dziecko staje w pewnej odległości od kart i samo wybiera kartę, którą chce nazwać/przeczytać, rzucając w nią woreczkiem z grochem; nazywa tę kartę, w którą uda mu się trafić.

Zabawa 4.
Proszę dziecko o opuszczenie sali, w tym czasie chowam wybraną kartę obrazkową. Zadaniem dziecka jest odnalezienie karty, dzięki moim wskazówkom – kiedy dziecko zbliża się do miejsca, w którym jest schowana karta głośno wymawiam nazwę rzeczy, która jest na obrazku, jeśli się oddala, nazwę wymawiam ciszej.

Zabawa 5.
Wymieniam różne czynności, poprzedzając je zdaniem Simon says, np.: Simon says touch your nose, Simon says jump, Simon says read a book; dzieci wykonują polecenia. Jeśli przed czynnością nie powiem zdania Simon says, dziecku nie wolno wykonać polecenia (w przypadku pomyłki może oddać fanta).

Zabawa 6.
Siadam z dzieckiem/dziećmi na dywanie (im więcej osób tym lepiej, dlatego warto włączyć rodzeństwo, kolegę lub drugiego rodzica) obok rozkładam karty obrazkowe. Nastawiam budzik na 1 minutę; nazywamy karty, podając sobie piłkę (bombę). Każda karta może być nazwana tylko 1 raz. Osoba, której „bomba” wybuchnie w rękach, musi wykonać jakieś zadanie.

Zabawa 7.
Powitanie części ciała. Dzieci stają parami (lub rodzic z dzieckiem), dotykają się częściami ciała, które wymieni nauczyciel/rodzic lub dziecko np.: head to head, knees to knees, ear to ear, hands to hands itp.

Zabawa 8.
Siadam z dziećmi na dywanie. Losujemy 2 kartki, na których są narysowane lub napisane części ciała; głośno nazywamy rysunki lub odczytujemy napisy i próbujemy zbliżyć do siebie te części ciała (każdy indywidualnie) np. pięta do ucha, nos do kolana, kciuk do łokcia itp.






wtorek, 15 marca 2016

Jak wspierać dzieci w nauce języka obcego

Szanowni Rodzice!

Zachęcam Państwa do wspólnych zabaw z dzieckiem w domu z wykorzystaniem języka angielskiego. Dzięki nim będą mogli Państwo spędzić czas z dzieckiem w sposób ciekawy i twórczy, pomagając mu jednocześnie w utrwaleniu wiedzy i umiejętności nabytych w szkole. Dzieci potrzebują Państwa zaangażowania i zainteresowania tym, co robią, czego się uczą w szkole, jakie mają sukcesy, z jakimi problemami sobie nie radzą. To Państwo najlepiej znacie swoje dzieci, ich upodobania, możliwości i potrzeby oraz wiecie, jak je najlepiej zmotywować i zachęcić do dalszego działania.

Warto pamiętać, jak ogromny wpływ na swoje dziecko i postrzeganie przez nie otaczającego świata mają Rodzice. Tym samym, przez swoją postawę oraz zainteresowanie, kształtują nastawienie dziecka wobec języka obcego, innych społeczności i kultur.

Przede wszystkim jednak wspólne zabawy i powtarzanie języka angielskiego w domu przyczynią się do rozwoju umiejętności językowych dziecka, nabrania przez nie większej pewności siebie i wiary w swoje możliwości oraz zbudowania pozytywnego wizerunku siebie jako ucznia. Zatem dzięki poświęceniu czasu na takie indywidualne spotkania z językiem angielskim w domu, zwiększają Państwo szanse swojego dziecka na odniesienie sukcesu edukacyjnego.

6-7 LATKI
Dzieci uczą się zupełnie inaczej niż dorośli; to nauka głównie przez zabawę oraz zaangażowanie wszystkich zmysłów. Szybko się uczą czegoś nowego, ale równie łatwo zapominają, gdyż nie mają rozwiniętych strategii uczenia się. Natomiast częste i urozmaicone powtórzenia z elementami zabawy pomagają im utrwalić zdobytą wiedzę i umiejętności.
Zgodnie z zasadami metodyki wszelkie ćwiczenia powinny być krótkie, gdyż dzieci nie potrafią się skupić na dłużej. Im młodsze dziecko, tym krótszy okres koncentracji. Trzeba też pamiętać, że ich zachowania, szczególnie ruchliwość, są uwarunkowane cechami rozwojowymi, konieczne są więc takie metody i techniki pracy, które pozwolą im zaspokoić potrzeby psychofizyczne i emocjonalne. Ważne jest, aby często zmieniać aktywności, przeplatając te, które pobudzają dzieci do działania z tymi, które je wyciszają i uspokajają.
Zatem w nauczaniu dzieci młodszych pojawia się ruch, elementy metody reagowania całym ciałem (TPR – Total Physical Response) w połączeniu z rysowaniem czy kolorowaniem; nauka wieloma zmysłami jednocześnie.
Nauczanie języka w najmłodszych klasach ma na celu rozwijanie przede wszystkim umiejętności rozumienia ze słuchu, czemu sprzyja stosowanie różnorodnych piosenek, wierszyków oraz historyjek. Przez powtarzanie czy śpiewanie z towarzyszeniem płyty dzieci łatwiej oswajają się z językiem. Z kolei wielokrotne powtarzanie tych samych zwrotów występujących w piosenkach i tekstach narracyjnych ułatwia ich zapamiętanie.

Dlatego warto często dziecku puszczać nagrania z płyty CD dołączonej do podręcznika, np. podczas swobodnej zabawy w domu.


Nauczanie małych dzieci to przede wszystkim nauka słownictwa, osłuchiwanie ich z językiem, stąd tak ważne jest jak najczęstsze odtwarzanie nagrań piosenek, wierszyków, historyjek. Podczas nauki dziecko potrzebuje wsparcia, które najbardziej mogą mu zapewnić rodzice.
Stosowanie prostych gier i zabaw nie wymaga od rodziców znajomości języka, gdyż najważniejsza, wiodąca rola przypada dziecku. Jego zadaniem jest zademonstrowanie rodzicom nabytych w szkole umiejętności językowych i wiedzy. Z kolei rodzice powinni zadbać o ustalenie codziennego rytuału zabaw z językiem angielskim i przygotowanie potrzebnych pomocy. Tych nie trzeba dużo, gdyż wystarczy biały i kolorowy papier, nożyczki, kredki, zabawki i różne przedmioty z otoczenia oraz zdjęcia, ilustracje z kolorowych czasopism czy katalogów lub własne rysunki
Rodzicom posługującym się językiem angielskim przypada bardziej aktywna rola: śpiewanie piosenki razem z dzieckiem, zadawanie pytań, na które dziecko jest w stanie odpowiedzieć zgodnie ze swoją wiedzą i umiejętnościami i odpowiadanie na jego pytania. Natomiast nie jest ich zadaniem wprowadzanie dodatkowego słownictwa czy nowych struktur. Krótko mówiąc, zajęcia domowe powinny być zabawą dostarczającą obopólnej radości oraz pozwalającą dzieciom utrwalić i pogłębić posiadane umiejętności językowe.
Ważne jest to, by dbać o systematyczność wspólnych zabaw z językiem angielskim i powracanie do wcześniej poznanego słownictwa oraz piosenek czy rymowanek.

Przydatne jest też zastosowanie motywu podróży. Udajemy na przykład, że wybieramy się na wycieczkę do kraju, w którym mówi się po angielsku, zatem do plecaka pakujemy potrzebne słówka i jedziemy na lotnisko, planując przelot samolotem. Innym razem decydujemy się na podróż statkiem albo samochodem – do nich z pewnością zmieści się więcej słówek. Na czas takiej niby-wycieczki z językiem angielskim zamykamy polskie słówka w szufladzie, odkładamy je na półkę albo chowamy do szafy. Dziecko musi jednak mieć pewność, że w razie potrzeby może zapytać o coś po polsku, toteż umawiamy się, że daje wtedy odpowiedni sygnał. Takie poczucie bezpieczeństwa działa motywująco i jest mu wręcz niezbędne.
Bardzo dobrze jest też zaprosić do wspólnych zajęć ulubionego misia, który będzie pełnił rolę dodatkowego rozmówcy, ot takiego przyjaciela, który czasem podpowie dziecku potrzebne słówko, odpowie w jego imieniu albo innym razem zacznie z nim rozmowę czy zaprosi do gry. Co więcej, miś może się pomylić albo powiedzieć, że potrzebuje pomocy. Po prostu z misiem raźniej!
Warto też kolekcjonować różne przedmioty z wyjazdów do krajów anglojęzycznych: pocztówki, znaczki, bilety, mapy, ulotki, nawet opakowania z produktów, na których widnieją napisy po angielsku. Również zwykły spacer do centrum miasta może przynieść ciekawe spostrzeżenia, choćby w postaci reklam lub listy napisów na drzwiach sklepów. Prace dziecka powinny być gromadzone w specjalnym folderze, ale również eksponowane na specjalnej półce czy biurku. Stanowią one ciekawy, a zarazem namacalny dowód postępów dziecka.
Przydaje się też stworzenie „kącika angielskiego”, czyli specjalnego miejsca (półka, stolik, tablica korkowa na ścianie), w którym będą eksponowane zarówno zgromadzone eksponaty, jak i prace dziecka, zmieniane systematycznie co pewien czas. Również praca przy zmianie czy uzupełnieniu wystawy może stanowić pretekst do powtórzenia znanego słownictwa. Z drugiej strony, dla dziecka będzie to widoczny dowód, że rodzice cenią jego umiejętności i uznają język angielski za ważny.

7-8 LATKI
Dziecko w klasie II szkoły podstawowej jest już zapoznane z rytmem pracy w klasie i atmosferą środowiska szkolnego, a przede wszystkim jest bogatsze w wiedzę i umiejętności nabyte w pierwszej klasie. Potrafi też czytać i pisać, co jest znaczącym dowodem jego postępów. To wszystko zapewnia mu dobry start w klasie drugiej i zachęca do jeszcze większej aktywności oraz szerszego poznawania otaczającego go świata.
Nadal bardzo ważna jest nauka poprzez zabawę oraz przeplatanie różnych aktywności – wyciszających i pobudzających do działania.
W klasie drugiej na lekcjach języka angielskiego dzieci, podobnie jak w pierwszej, uczą się poprzez gry i zabawy, a nowe słownictwo jest zazwyczaj wprowadzane za pomocą kart obrazkowych i wyrazowych, przedmiotów, nagrań oraz gestów, mimiki i ćwiczeń ruchowych. Następnie zaś wielokrotnie powtarzane i utrwalane poprzez piosenki i rymowanki. Dlatego na tym etapie również zachęcam, aby dziecko w domu często słuchało nagrań z płyty CD dołączonej do podręcznika.

Umiejętność pisania na lekcjach języka angielskiego kształtowana jest początkowo
w postaci pisania po śladzie pojedynczych wyrazów, potem już całego zdania. Tak więc odrabianie zadania domowego przez dziecko to rzecz ważna, wymagająca zarówno skupienia jak i wykazania się większymi umiejętnościami niż w klasie pierwszej. Przykładowo, żeby dziecko napisało wyraz po śladzie, musi go najpierw przeczytać. Podobnie jest, gdy chce wybrać i zaznaczyć prawidłową odpowiedź z dwóch podanych. Tak więc czytanie i pisanie w języku obcym to naprawdę wspaniałe osiągnięcie dziecka, zwłaszcza gdy dotyczy to języka angielskiego, w którym wymowa wielu wyrazów jest inna od ich pisowni.

WSPÓLNE ZABAWY W DOMU
Wspólne chwile zabawy z rodzicem służyć mają nie tylko utrwalaniu zdobywanej na lekcjach wiedzy, pozwalają również rodzicowi nawiązać bliższą więź z dzieckiem oraz lepiej je poznać. Przedstawione poniżej propozycje zabaw mają na celu pokazanie, jak można wspólnie bawić się z dzieckiem z wykorzystaniem znanych mu elementów języka angielskiego, bez traktowania tych zajęć w sposób zadaniowy z naciskiem na naukę, bo to ma miejsce w szkole. Natomiast „chwile z angielskim w domu” to czas przede wszystkim zabawy, okazja do pochwalenia się nowymi umiejętnościami przez dziecko, powtórzenia jego ulubionej piosenki czy rymowanki, czy utrwalenie w przyjemny i bezstresowy sposób słownictwa, z którym dziecko ma trudności. Zainteresowanie rodziców oraz ich pochwały wpływają na dziecko bardzo pozytywnie, wzmacniając w nim poczucie swojej wartości.

Opracowano na podstawie: Tyliba H.: Wstęp. W: Książka nauczyciela. My World. Nowa Era. Warszawa 2015.