Szanowni
Rodzice!
Zachęcam
Państwa do wspólnych zabaw z dzieckiem w domu z wykorzystaniem
języka angielskiego. Dzięki nim będą mogli Państwo spędzić
czas z dzieckiem w sposób ciekawy i twórczy, pomagając mu
jednocześnie w utrwaleniu wiedzy i umiejętności nabytych w szkole.
Dzieci potrzebują Państwa zaangażowania i zainteresowania tym, co
robią, czego się uczą w szkole, jakie mają sukcesy, z jakimi
problemami sobie nie radzą. To Państwo najlepiej znacie swoje
dzieci, ich upodobania, możliwości i potrzeby oraz wiecie, jak je
najlepiej zmotywować i zachęcić do dalszego działania.
Warto
pamiętać, jak ogromny wpływ na swoje dziecko i postrzeganie przez
nie otaczającego świata mają Rodzice. Tym samym, przez swoją
postawę oraz zainteresowanie, kształtują nastawienie dziecka wobec
języka obcego, innych społeczności i kultur.
Przede
wszystkim jednak wspólne zabawy i powtarzanie języka angielskiego w
domu przyczynią się do rozwoju umiejętności językowych dziecka,
nabrania przez nie większej pewności siebie i wiary w swoje
możliwości oraz zbudowania pozytywnego wizerunku siebie jako
ucznia. Zatem dzięki poświęceniu czasu na takie indywidualne
spotkania z językiem angielskim w domu, zwiększają Państwo szanse
swojego dziecka na odniesienie sukcesu edukacyjnego.
6-7
LATKI
Dzieci
uczą się zupełnie inaczej niż dorośli; to nauka głównie przez
zabawę oraz zaangażowanie wszystkich zmysłów. Szybko się uczą
czegoś nowego, ale równie łatwo zapominają, gdyż nie mają
rozwiniętych strategii uczenia się. Natomiast częste i urozmaicone
powtórzenia z elementami zabawy pomagają im utrwalić zdobytą
wiedzę i umiejętności.
Zgodnie
z zasadami metodyki wszelkie ćwiczenia powinny być krótkie, gdyż
dzieci nie potrafią się skupić na dłużej. Im młodsze dziecko,
tym krótszy okres
koncentracji.
Trzeba też pamiętać, że ich zachowania, szczególnie ruchliwość,
są uwarunkowane cechami rozwojowymi, konieczne są więc takie
metody i techniki pracy, które pozwolą im zaspokoić potrzeby
psychofizyczne i emocjonalne. Ważne jest, aby często zmieniać
aktywności, przeplatając te, które pobudzają dzieci do działania
z tymi, które je wyciszają i uspokajają.
Zatem
w nauczaniu dzieci młodszych pojawia się ruch, elementy metody
reagowania całym ciałem (TPR – Total Physical Response) w
połączeniu z rysowaniem czy kolorowaniem; nauka wieloma zmysłami
jednocześnie.
Nauczanie
języka w najmłodszych klasach ma na celu rozwijanie przede
wszystkim umiejętności rozumienia ze słuchu, czemu sprzyja
stosowanie różnorodnych piosenek, wierszyków oraz historyjek.
Przez powtarzanie czy śpiewanie z towarzyszeniem płyty dzieci
łatwiej oswajają się z językiem. Z kolei wielokrotne powtarzanie
tych samych zwrotów występujących w piosenkach i tekstach
narracyjnych ułatwia ich zapamiętanie.
Dlatego
warto często dziecku puszczać nagrania z płyty CD dołączonej do
podręcznika, np. podczas swobodnej zabawy w domu.
Nauczanie
małych dzieci to przede wszystkim nauka słownictwa, osłuchiwanie
ich z językiem, stąd tak ważne jest jak najczęstsze odtwarzanie
nagrań piosenek, wierszyków, historyjek. Podczas nauki dziecko
potrzebuje wsparcia, które najbardziej mogą mu zapewnić rodzice.
Stosowanie
prostych gier i zabaw nie wymaga od rodziców znajomości języka,
gdyż najważniejsza, wiodąca rola przypada dziecku. Jego zadaniem
jest zademonstrowanie rodzicom nabytych w szkole umiejętności
językowych i wiedzy. Z kolei rodzice powinni zadbać o ustalenie
codziennego rytuału zabaw z językiem angielskim i przygotowanie
potrzebnych pomocy. Tych nie trzeba dużo, gdyż wystarczy biały i
kolorowy papier, nożyczki, kredki, zabawki i różne przedmioty z
otoczenia oraz zdjęcia, ilustracje z kolorowych czasopism czy
katalogów lub własne rysunki
Rodzicom
posługującym się językiem angielskim przypada bardziej aktywna
rola: śpiewanie piosenki razem z dzieckiem, zadawanie pytań, na
które dziecko jest w stanie odpowiedzieć zgodnie ze swoją wiedzą
i umiejętnościami i odpowiadanie na jego pytania. Natomiast nie
jest ich zadaniem wprowadzanie dodatkowego słownictwa czy nowych
struktur. Krótko mówiąc, zajęcia domowe powinny być zabawą
dostarczającą obopólnej radości oraz pozwalającą dzieciom
utrwalić i pogłębić posiadane umiejętności językowe.
Ważne
jest to, by dbać o systematyczność wspólnych zabaw z językiem
angielskim i powracanie do wcześniej poznanego słownictwa oraz
piosenek czy rymowanek.
Przydatne
jest też zastosowanie motywu podróży. Udajemy na przykład, że
wybieramy się na wycieczkę do kraju, w którym mówi się po
angielsku, zatem do plecaka pakujemy potrzebne słówka i jedziemy na
lotnisko, planując przelot samolotem. Innym razem decydujemy się na
podróż statkiem albo samochodem – do nich z pewnością zmieści
się więcej słówek. Na czas takiej niby-wycieczki z językiem
angielskim zamykamy polskie słówka w szufladzie, odkładamy je na
półkę albo chowamy do szafy. Dziecko musi jednak mieć pewność,
że w razie potrzeby może zapytać o coś po polsku, toteż umawiamy
się, że daje wtedy odpowiedni sygnał. Takie poczucie
bezpieczeństwa działa motywująco i jest mu wręcz niezbędne.
Bardzo
dobrze jest też zaprosić do wspólnych zajęć ulubionego misia,
który będzie pełnił rolę dodatkowego rozmówcy, ot takiego
przyjaciela, który czasem podpowie dziecku potrzebne słówko,
odpowie w jego imieniu albo innym razem zacznie z nim rozmowę czy
zaprosi do gry. Co więcej, miś może się pomylić albo powiedzieć,
że potrzebuje pomocy. Po prostu z misiem raźniej!
Warto
też kolekcjonować różne przedmioty z wyjazdów do krajów
anglojęzycznych: pocztówki, znaczki, bilety, mapy, ulotki, nawet
opakowania z produktów, na których widnieją napisy po angielsku.
Również zwykły spacer do centrum miasta może przynieść ciekawe
spostrzeżenia, choćby w postaci reklam lub listy napisów na
drzwiach sklepów. Prace dziecka powinny być gromadzone w specjalnym
folderze, ale również eksponowane na specjalnej półce czy biurku.
Stanowią one ciekawy, a zarazem namacalny dowód postępów dziecka.
Przydaje
się też stworzenie „kącika angielskiego”, czyli specjalnego
miejsca (półka, stolik, tablica korkowa na ścianie), w którym
będą eksponowane zarówno zgromadzone eksponaty, jak i prace
dziecka, zmieniane systematycznie co pewien czas. Również praca
przy zmianie czy uzupełnieniu wystawy może stanowić pretekst do
powtórzenia znanego słownictwa. Z drugiej strony, dla dziecka
będzie to widoczny dowód, że rodzice cenią jego umiejętności i
uznają język angielski za ważny.
7-8
LATKI
Dziecko
w klasie II szkoły podstawowej jest już zapoznane z rytmem pracy w
klasie i atmosferą środowiska szkolnego, a przede wszystkim jest
bogatsze w wiedzę i umiejętności nabyte w pierwszej klasie.
Potrafi też czytać i pisać, co jest znaczącym dowodem jego
postępów. To wszystko zapewnia mu dobry start w klasie drugiej i
zachęca do jeszcze większej aktywności oraz szerszego poznawania
otaczającego go świata.
Nadal
bardzo ważna jest nauka poprzez zabawę oraz przeplatanie różnych
aktywności – wyciszających i pobudzających do działania.
W
klasie drugiej na lekcjach języka angielskiego dzieci, podobnie jak
w pierwszej, uczą się poprzez gry i zabawy, a nowe słownictwo jest
zazwyczaj wprowadzane za pomocą kart obrazkowych i wyrazowych,
przedmiotów, nagrań oraz gestów, mimiki i ćwiczeń ruchowych.
Następnie zaś wielokrotnie powtarzane i utrwalane poprzez piosenki
i rymowanki. Dlatego na tym etapie również zachęcam, aby dziecko
w domu często słuchało nagrań z płyty CD dołączonej do
podręcznika.
Umiejętność
pisania na lekcjach języka angielskiego kształtowana jest
początkowo
w postaci pisania po śladzie pojedynczych wyrazów, potem już całego zdania. Tak więc odrabianie zadania domowego przez dziecko to rzecz ważna, wymagająca zarówno skupienia jak i wykazania się większymi umiejętnościami niż w klasie pierwszej. Przykładowo, żeby dziecko napisało wyraz po śladzie, musi go najpierw przeczytać. Podobnie jest, gdy chce wybrać i zaznaczyć prawidłową odpowiedź z dwóch podanych. Tak więc czytanie i pisanie w języku obcym to naprawdę wspaniałe osiągnięcie dziecka, zwłaszcza gdy dotyczy to języka angielskiego, w którym wymowa wielu wyrazów jest inna od ich pisowni.
w postaci pisania po śladzie pojedynczych wyrazów, potem już całego zdania. Tak więc odrabianie zadania domowego przez dziecko to rzecz ważna, wymagająca zarówno skupienia jak i wykazania się większymi umiejętnościami niż w klasie pierwszej. Przykładowo, żeby dziecko napisało wyraz po śladzie, musi go najpierw przeczytać. Podobnie jest, gdy chce wybrać i zaznaczyć prawidłową odpowiedź z dwóch podanych. Tak więc czytanie i pisanie w języku obcym to naprawdę wspaniałe osiągnięcie dziecka, zwłaszcza gdy dotyczy to języka angielskiego, w którym wymowa wielu wyrazów jest inna od ich pisowni.
WSPÓLNE
ZABAWY W DOMU
Wspólne
chwile zabawy z rodzicem służyć mają nie tylko utrwalaniu
zdobywanej na lekcjach wiedzy, pozwalają również rodzicowi
nawiązać bliższą więź z dzieckiem oraz lepiej je poznać.
Przedstawione poniżej propozycje zabaw
mają
na celu pokazanie, jak można wspólnie bawić się z dzieckiem z
wykorzystaniem znanych mu elementów języka angielskiego, bez
traktowania tych zajęć w sposób zadaniowy z naciskiem na naukę,
bo to ma miejsce w szkole. Natomiast „chwile z angielskim w domu”
to czas przede wszystkim zabawy, okazja do pochwalenia się nowymi
umiejętnościami przez dziecko, powtórzenia jego ulubionej piosenki
czy rymowanki, czy utrwalenie w przyjemny i bezstresowy sposób
słownictwa, z którym dziecko ma trudności. Zainteresowanie
rodziców oraz ich pochwały wpływają na dziecko bardzo pozytywnie,
wzmacniając w nim poczucie swojej wartości.
Opracowano na podstawie: Tyliba
H.: Wstęp. W: Książka nauczyciela. My World. Nowa Era. Warszawa
2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz